عمل جراحی انحراف بیلیو پانکراتیک باعث بهبودقند خون در افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 می‌شود

28 ژوئن 2017- در مطالعه‌ ای که توسط محققان دانشگاه Sherbrooke درکبک کانادا انجام گردید، نتایج متابولیک و پاسخ به انسولین در افراد بالغ چاق مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت عمل جراحی کاهش وزنduodenal switch[1] یا sleeve gastrectomy[2] قرار گرفتند، با یکدیگر مقایسه شد.

جراحی ‌های Bariatric   یا چاقی می‌توانند به کاهش وزن ماندگار و بهبود نتایج بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کنند اما درجه‌ی این بهبود بسته به روش جراحی، متفاوت است.

محققان، اطلاعات 27 بیمار که 18 نفر از آنان به دیابت نوع 2 مبتلا بودند و نیمی از آنها تحت عمل گاسترکتومی آستینی و نیمی دیگر تحت عمل جراحی انحراف بیلیو پانکراتیک قرار گرفتند  را آنالیز نمودند.

نمونه‌های خون افراد شرکت کننده دراین مطالعه یک ماه قبل از جراحی و 72 ساعت پس از جراحی جمع‌آوری  و مارکرهایی نظیر قندخون، میزان انسولین، هورمون اشتهای گرلین وهورمونهای روده‌ای مانندGLP-1اندازه گیری و با یکدیگر مقایسه شد.

 3 روز پس از جراحی مقدار قند خون ناشتا و تغییرات مقدار قندخون پس از غذا نسبت به قبل از غذا (PPGEs) در افرادیکه تحت عمل جراحیduodenal switch  قرار گرفته بودند، پایین‌تر بود.

PPGEs یکی از جنبه‌های مهم در پیشگیری از عوارض عروقی در دیابت نوع 2 است، به گفته‌ی  محققان بهبود نتایج دیابت پس از جراحی duodenal switch  عمدتاً به دلیل تغییرات هورمونی است. این مطالعه نشان داد که چنین تغییراتی که بخشی از آن به طول بای پس روده بستگی دارد، در جراحی duodenal switch  مطلوب تر از جراحی sleeve gastrectomy است.

 محققان خاطر نشان کردند که افزایش میزان GLP-1 موجب افزایش توده‌ی سلولهای بتا، افزایش تولید انسولین و حساسیت به انسولین می‌شود.

 همچنین پس از عمل جراحی duodenal switch ، افزایشی در میزان هورمونهای پپتیدی پانکراس و لوله‌ی گوارش پس از غذا، نظیر پلی پپتید مهارکننده‌ی معده یاGIP  مشاهده نمی‌شود. این واقعیت که مقدار GIP- که معمولاً باعث ترشح انسولین می‌شود- افزایش نمی‌یابد، ممکن است به این معنا باشد که بیماران نسبت به انسولین تا حدی حساس‌تر می شوند.

 هنگامیکه میزان هورمون تحریک کننده‌ی اشتها یعنی گرلین کاهش می‌یابد(مثلاً در گاسترکتومی آستینی) حساسیت به انسولین حتی بیشتر افزایش می‌یابد، با این حال، میزان گرلین در گروه duodenal switch  نسبت به گروه جراحی sleeve gastrectomy، بالاتر باقی می‌ماند.

 این یافته‌ها نشان می‌دهند که جراحیduodenal switch  ارجح است زیرا در کل موجب تغییرات هورمونی مثبت بیشتری می‌شود، اما هنوز برای یافتن فواید واقعی این نوع از جراحی‌ها به تحقیقات و داده‌های طولانی مدت بیشتری نیاز است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/duodenal-switch-surgery-yields-improved-blood-sugar-in-type-2-diabetes-94121217.html



[1]جراحی انحراف بیلیو پانکراتیک

[2]گاسترکتومی آستینی